Kamper czy przyczepa kempingowa – być może zastanawiasz się, co wybrać? Jeśli już wyobrażasz sobie malownicze trasy i kempingi w bajecznych lokalizacjach, ale wciąż nie wiesz, co lepiej wypożyczyć: kampera czy przyczepę, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz tu porównanie podróżowania kamperem i przyczepą kempingową oraz pokazujemy zalety i wady obu rozwiązań. Zaczynamy!
Kampery i przyczepy to nowoczesne apartamenty na kołach, oferujące komfort, wygodę i niezależność. Są jednak pewne ważne różnice między podróżowaniem przyczepą i kamperem. Pokażemy Ci je w tym artykule! Pamiętaj, że zawsze chętnie z Tobą porozmawiamy, a gdy poznamy Twoje potrzeby i plany podróży, pomożemy Ci w wyborze najlepszego dla CIEBIE pojazdu kempingowego.
Spis treści
- Przyczepa kempingowa czy kamper – mobilność i niezależność podczas podróży
- Manewrowanie pojazdem kempingowym – łatwiej prowadzić kampera czy holować przyczepę kempingową?
- Prawo jazdy – kamper vs przyczepa kempingowa
- Pojemność pojazdu i strefa mieszkalna – porównanie kampera i przyczepy kempingowej
- Kamper czy przyczepa kempingowa – koszty wynajmu
- Koszty kempingu dla pojazdów kempingowych
- Kamper vs przyczepa – zużycie paliwa
- Zakup kampera czy przyczepy kempingowej – koszty
- Co lepsze? Kamper czy przyczepa kempingowa – podsumowanie
Przyczepa kempingowa czy kamper – mobilność i niezależność podczas podróży
Poniżej zasadnicze różnice pomiędzy kamperem i przyczepą, mające znaczenie w zależności od tego, jaki typ podróżowania, nocowania i zwiedzania preferujesz:
Kamper – objazdówka
Poniżej zasadnicze różnice pomiędzy kamperem i przyczepą, mające znaczenie w zależności od tego, jaki typ podróżowania, nocowania i zwiedzania preferujesz:
Kamper wraz z całym Twoim bagażem i wyposażeniem jest z Tobą cały czas. To najlepsza opcja, jeśli planujesz tzw. objazdówkę, czyli chcesz często zmieniać miejsca pobytu, przemierzać duże odległości i zatrzymywać się na postoju dla kamperów. Wystarczy odpowiednio zabezpieczone miejsce parkingowe i możesz po prostu wysiąść z pojazdu, i wyruszyć na wędrówkę po okolicy. A kolejnego dnia zrobić to samo… 200 km dalej.
Jeśli jednak marzą Ci się wakacje w kamperze, ale chcesz chcesz nocować kilka nocy z rzędu w tym samym miejscu i jeździć kamperem po okolicy, to również jest to możliwe. Pamiętaj tylko, że każdorazowo potrzebne jest przygotowanie kampera do jazdy (zwinięcie moskitiery, odłączenie od mediów, zabezpieczenie bagaży i przedmiotów w strefie mieszkalnej). Zabiera to zwykle ok. 15-20 minut) i bywa męczące, jeśli masz świadomość, że mógłbyś tego NIE robić, mając przyczepę kempingową.
Gdy chcesz skorzystać z przestrzeni mieszkalnej kampera, po prostu odpinasz pasy… i od razu jesteś w swoim komfortowym domu na kołach. Nie musisz wysiadać z samochodu, odłączać i stabilizować przyczepy (ok. 15-30 minut, jeśli masz wprawę), a kolejnego dnia jej podłączać, zanim wyruszysz w trasę.
Przyczepa kempingowa – pobyt stacjonarny na kempingu i zwiedzanie samochodem
Przyczepa kempingowa sprawdza się doskonale, gdy planujesz dłuższe pobyty na jednym kempingu i chcesz korzystać z oferowanych na nim atrakcji, a zwiedzać wolisz samochodem. W takim przypadku odpinasz i stabilizujesz przyczepę (jeśli masz wprawę, zajmuje to ok. 15-30 min), zostawiasz ją bezpiecznie na kempingu i pakujesz rzeczy na wycieczkę do samochodu. Przy kempingach często są dostępne wygodne połączenia autobusowe lub taxi wodne, z których możesz skorzystać, aby zwiedzić okolicę. To zdecydowanie lepsza opcja niż zwiedzanie z przyczepą kempingową ze względu na problemy ze znalezieniem miejsca parkingowego, zwłaszcza w miastach i zatłoczonych kurortach turystycznych.
Noclegi tylko na polu kempingowym czy dzikich parkingach?
Kamperem możesz nocować niemal w każdym miejscu, gdzie można legalnie biwakować. Jeśli preferujesz specjalne parkingi, camper stopy (gdzie kampery są mile widziane, ale przyczepy – ze względu na długość – już nie zawsze), dzikie kempingi – kamper zapewni Ci komfortowy wypoczynek: prywatną kuchnię i łazienkę, możliwość korzystania z prądu, a także dostęp do wody dzięki pojemnym zbiornikom.
Przyczepa kempingowa z reguły ma mały zbiornik na wodę szarą (lub nie posiada go wcale i konieczne jest podłączenie zewnętrzne), a także średnio 2,5 razy mniejszy zbiornik na wodę czystą w porównaniu z kamperem. Z tego powodu z przyczepą kempingową trudniej jest biwakować z dala od cywilizacji, jednak, jeśli się przygotujesz, jest to możliwe.
Manewrowanie pojazdem kempingowym – łatwiej prowadzić kampera czy holować przyczepę kempingową?
Kamper to pojazd znacznie większy niż samochód osobowy i kierowca musi zachować dużą ostrożność podczas jazdy i manewrowania. Zasadniczo nasi klienci dobrze radzą sobie z prowadzeniem kampera i szybko przyzwyczają się do jego gabarytów. Pojazd stanowi jedną bryłę i jego prowadzenie rzadko przysparza trudności.
Holowanie dużej przyczepy kempingowej wymaga od kierowcy większego doświadczenia i koncentracji podczas wszelkich manewrów na drodze. Parkowanie zestawem pojazdów może być wyzwaniem dla mniej doświadczonych kierowców.
Kamper dobrze się prowadzi także w górach, zimą. Ciągnięcie przyczepy może być wyzwaniem na wysokogórskich, wietrznych trasach, jeśli nie masz doświadczenia. W przypadku wątpliwości, skontaktuj się z nami, porozmawiamy i doradzimy. Jeśli od razu czujesz, że holowanie przyczepy zimą może być dla Ciebie za trudne, lepiej wypożycz kampera.
Prawo jazdy – kamper a przyczepa kempingowa
Do prowadzenia kampera w większości przypadków wystarcza prawo jazdy kategorii B.
W przypadku prowadzenia zestawu: samochód osobowy + przyczepa kempingowa przekroczenie DMC 3,5 tony jest niemal pewne. W takich sytuacjach konieczne jest już prawo jazdy B96 (do 4250 kg) lub B+E (do 7000 kg). Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat prawa jazdy na przyczepę kempingową.
Pojemność pojazdu i strefa mieszkalna – porównanie kampera i przyczepy kempingowej
Kamper i przyczepa mają wydzielone: strefę dzienną z wygodnymi kanapami, łazienkę z prysznicem oraz aneks kuchenny z lodówką, zlewem i kuchenką gazową, a także przestrzeń na przechowywanie bagażu. Jeśli jednak porównamy przyczepę i kamper o podobnej długości, to zasadniczo więcej przestrzeni mieszkalnej i bagażowej oferuje przyczepa kempingowa niż kamper. Po wejściu do przyczepy możemy mieć wrażenie, że jest bardziej przestronnie niż w kamperze, dlatego że w kamperze część miejsca zabiera szoferka.
W przyczepie kempingowej zwykle jest więcej miejsca na przechowywanie (pojemne szafy i szafki). W kamperach tej przestrzeni może być nieco mniej, ale za to zazwyczaj posiadają one pojemny garaż dostępny z zewnątrz pojazdu.
Dokonując wyboru, weź pod uwagę, ile osób będzie podróżować, bo:
- istnieją modele przyczep, które zapewniają komfortowe warunki do spania nawet dla 8 osób.
- większość kamperów przeznaczona jest dla 4-5 osób, rzadziej zdarzają się pojazdy mogące pomieścić 6 osób.
Kamper czy przyczepa kempingowa – koszty wynajmu
Wynajem kampera jest droższy niż wynajem przyczepy kempingowej (w wypożyczalni KoKo Kamper ta różnica wynosi ok. 300 zł/dobę).
Cena wynajęcia kampera Prestige w sezonie niskim to 590 zł/ dobę, w sezonie wysokim to 760 zł / dobę.
Cena wynajęcia przyczepy kempingowej w sezonie niskim to 280 zł/dobę, w sezonie wysokim to 320 zł/dobę.
Przy wynajęciu pojazdu kempingowego na tydzień, różnica w cenie najmu wynosi już ponad 2000 zł.
Koszty kempingu dla pojazdów kempingowych
Opłata za postawienie kampera lub dużej przyczepy kempingowej na kempingu jest zwykle porównywalna, natomiast podróżując z przyczepą, trzeba liczyć się z dodatkową opłatą za parking dla samochodu osobowego (jest ona zwykle niewielka, jednak przy długim pobycie może być to zauważalny wydatek, który warto uwzględnić w budżecie).
Kamper vs przyczepa – zużycie paliwa i opłaty drogowe
Planując budżet na paliwo, można zasadniczo założyć, że kamper spala podobną ilość paliwa/100km jak zestaw samochód osobowy + przyczepa. W przypadku naszych kamperów jest to średnio 11-13 litrów / 100 km.
Zestaw, czyli: samochód + przyczepa kempingowa zwykle przekracza 3500 kg, co wiąże się z wyższymi opłatami drogowymi oraz droższymi parkingami.
Zakup kampera czy przyczepy kempingowej – koszty
Kupić kampera czy przyczepę? Decyzja o zakupie pojazdu kempingowego jest znacznie poważniejsza niż decyzja w sprawie wynajmu. Dlatego rekomendujemy: przetestuj obydwa pojazdy, zanim podejmiesz ostateczną decyzję. W naszej wypożyczalni mamy specjalną ofertę dla osób, które są zainteresowane zakupem przyczepy lub kampera: „Przetestuj i kup!”. Jeśli po zakończonej podróży zdecydujesz się kupić pojazd od KoKo Kamper, kwota wynajmu zostanie odliczona od ceny zakupu pojazdu!
Chcesz dowiedzieć się więcej? Kliknij:
Koszt zakupu kampera jest wyższy niż przyczepy kempingowej. Przykładowo używany kamper na sprzedaż z oferty KoKo Kamper kosztuje ok. 335 000 zł brutto, a używana przyczepa kempingowa na sprzedaż z oferty KoKo Kamper kosztuje ok. 209 000 zł brutto, choć możemy zaproponować dla Ciebie tańszą opcję: od 100 000 zł brutto.
Sprawdź ofertę KoKo Kamper:
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem kampera lub zakupem przyczepy kempingowej, to pamiętaj, że koszty eksploatacji, napraw, ubezpieczenia i przeglądów kampera są wyższe niż przyczepy kempingowej. W przypadku obu typów pojazdów zadbaj o miejsce, w którym będziesz je bezpiecznie przechowywał. W Koko Kamper oferujemy zimowanie pojazdów – kliknij link, jeśli chcesz poznać ofertę:
Co lepsze? Kamper czy przyczepa kempingowa – podsumowanie
Kamper | Przyczepa kempingowa | |
Mobilność | Dom na kołach i dostęp do części mieszkalnej od razu po zaparkowaniu. | Dostęp do części mieszkalnej po opuszczeniu samochodu i bezpiecznym zaparkowaniu przyczepy. |
Przestrzeń mieszkalna (przy porównywalnej wielkości pojazdu) | Komfortowe warunki do wypoczynku; mniej przestrzeni niż w przyczepie, garaż (schowek) na gabaryty. . | Większa przestrzeń mieszkalna; więcej miejsca na bagaże; brak garażu na gabaryty. |
Noclegi „na dziko” | Możliwość noclegu i korzystania z mediów bez bazy kempingowej. *Nie rekomendujemy ze względu na możliwość uszkodzenia pojazdu. | Nocleg na polach kempingowych ze względu na konieczność podłączenia mediów. *Nie rekomendujemy ze względu na możliwość uszkodzenia pojazdu. |
Dodatkowy bagaż/przyczepka | Możliwość podłączenia dodatkowej przyczepy, jeśli kamper ma hak. | Brak możliwości holowania dodatkowej przyczepy |
Wycieczki objazdowe po Polsce i Europie | TAK! | Więcej utrudnień w porównaniu z kamperem (trzeba często odłączać/przyłączać przyczepę, dokładnie planować noclegi z dostępem do mediów, mniejsza spontaniczność podczas podróży) |
Stacjonarne pobyty na kempingu traktowanym jako baza wypadowa do wycieczek | Więcej utrudnień w porównaniu z przyczepą (trzeba za każdym razem zwijać “obóz” i przygotować kampera do jazdy przed każdym, nawet krótkim, wyjazdem z kempingu) | TAK! Łatwe! Odpięcie i stabilizacja przyczepy ok. 15-30 min. |
Zimowy caravaning | TAK! (wszystkie kampery KoKo Kamper są izolowane i ogrzewane) | Przyczepy są izolowane i ogrzewane. Jazda zimą w wysokich górach wymaga większego doświadczenia od kierowcy i mocnego holownika. |
Prawo jazdy | W większości przypadków wystarczy kat. B. , wyjątkiem jest ogromny kamper na kategorię C (podlinkowana Frankia) | W większości przypadków konieczne jest prawo jazdy B+E, dla mniejszych przyczep B96; rzadziej możliwa kategoria B. |
Głośność podczas jazdy | Nieco większa głośność podczas jazdy niż w samochodzie osobowym. | Głośność zależy od pojazdu holującego przyczepę, natomiast przy holowaniu przyczepy mogą pojawiać się lekkie szarpnięcia wpływające na komfort podróży. |
Manewrowanie | Duża łatwość manewrowania, potrzebne mniejsze miejsce parkingowe. | Trudniejsze manewrowanie, przy parkowaniu zestawu konieczne jest większe miejsce parkingowe. |
Zbiorniki na wodę | Duże zbiorniki na wodę czystą i wodę szarą – ok. 120 litrów. | Mniejsze zbiorniki na wodę czystą (zwykle nie więcej niż 40-50 litrów) i zazwyczaj brak zbiornika szarą (dostawiany na zewnątrz) . |
Cena wynajmu | Wyższa cena wynajmu (w KoKo Kamper od 590 zł/dobę) | Niższa cena wynajmu (w KoKo Kamper od 280 zł/dobę) |
Cena zakupu | Wyższa cena (w koko kamper od 335.000 zł brutto) | Niższa cena (w KoKo Kamper od 100 000 zł brutto) |
Koszty eksploatacji | Wyższy koszt ubezpieczenia, przeglądów i napraw. | Niższy koszt ubezpieczenia, przeglądów i napraw, ale dodatkowo konieczność eksploatacji samochodu. |
Przechowywanie poza sezonem | Bardziej wymagające, konieczne uruchamianie silnika. (sprawdź ofertę: zimowanie kamperów – podlinkowane – https://kokokamper.pl/zimowanie-kamperow-i-przyczep-kempingowych/ w KoKo Kamper) | Łatwiejsze – po odpowiednim przygotowaniu instalacji i posprzątaniu można zostawić przyczepę na cały sezon zimowy i o niej “zapomnieć” (sprawdź ofertę: zimowanie przyczep kempingowych – podlinkowane – https://kokokamper.pl/zimowanie-kamperow-i-przyczep-kempingowych/ w KoKo Kamper) |
Nadal nie masz pewności, co wybrać? Przyczepę kempingową czy kamper? Skontaktuj się z nami! Chętnie doradzimy!